Isnin, 7 Jun 2010

Ajarkanku Sekolah






Sejarah nama kampung kuala sala menceritakan saat manis duka lara sultan yg memerintah kedah ketika itu.cerita ini sangat lama di ceritakan dari mulut ke mulut sehinggalah ke hari ini.kisah ini diceritakan oleh Allah yarhamuha Hajjah Habsah binti Saad iaitu ibu kandung saya sendiri. bahawa kampong kuala sala ini diberi nama hasil daripada lawatan sultan kedah untuk melihat pelabuhan(jeti )kuala kedah .tapi tesalah tempat , oleh kerana tersalah itulah org menggelar kuala sala dgn (nama kuala salah) di ucap jenerasi ke jenerasi terungkaplah nama kampong kuala itu disebut sebagai kuala sala sehingga ke hari ini.

Begitu taat dan berbangga rakyat terhadap sultan ketika itu dek kerana tersalah tempat sahaja dijaja rakyat ke seluruh pelusuk negeri.sultan salah pergi kuala, nak pergi kuala kedah tapi kuala yang lain pula dikunjunginya kata rakyat jelata menyukai ,sultan di sayangi makmur nikmat negeri. mungkin disaat ini kita melihat disekitar kuala sala tak macam dulu serba serbi kemudahan ada.dengan sekolah rendah serba lengkap xsama taraf dengan sekolah zaman arwah kak norlia, abg mael, abg jit,abg hamzah dan abg zul mengaji dulu di sekolah depan rumah sebelah dengan market ikan .pelajar hanya beberapa orang sahaja satu sekolah tak sampai 50orang.tapi kejayaan mereka amat membanggakan jenerasi hari ini.

Nama sekolah rendah kuala sala yang sekarang ni tidak dibubuh nama sekolah rendah kuala sala tapi di bubuh nama Sekolah Rendah Sri Mahawangsa nama yang menjadi lagenda sejarah Melayu kedah.sejarahnya ditulis dan diabadikan sehingga kini.sebagai mana yang kita tahu bahawa kedah yang sebenar ialah kawasan yang meliputi semenanjung termasuk tiga wilayah melayu yang ada di selatan Thailand sekarang.kawasan pemerintahan kedah begitu luas dan ketika zaman lampau kedah di perintah oleh seorang raja yang bernama Raja Merong Mahawangsa,yang mana menjadi nenek moyang raja-raja Kedah.

Ikuti kisahnya…

Angkatan Raja Merong Mahawangsa yang sedang belayar dari Rom ke negeri China telah diserang oleh geroda. Ia membuka negeri Langkasuka dan diangkat menjadi raja. Ia pulang ke Rom setelah menabalkan puteranya Raja Merong Mahapudisat menjadi raja. Langkasuka (nama langkasuka diadabikan untuk nama sekolah menengah kebangsaan langkasuka di yan besar sekarang) ditukar namanya ke Kedah Zamin Turan.

Berpandukan nasihat yang diberikan oleh ayahandanya, Raja Merong Mahapudisat merajakan putera sulungnya menjadi Raja Siam, putera tengah sebagai Raja Perak dan anakandanya yang ketiga, seorang puteri, sebagai Raja Patani. Putera yang bongsu menggantikan ayahanda mereka sebagai Raja Kedah dengan gelaran Raja Seri Mahawangsa. Raja inilah yang memulakan tradisi menghantar persembahan bunga mas dan bunga perak sebagai hadiah kepada kekandanya, Raja Siam, setiap kali kekandanya mendapat putera.

Raja Seri Mahawangsa mangkat setelah kecewa dengan puteranya yang tidak menurut perintah dan digantikan oleh putera itu dengan gelaran Raja Seri Maha Inderawangsa. Seterusnya putera Raja Seri Maha Inderawangsa menjadi raja dengan gelaran Raja Ong Maha Perita Deria yang lebih terkenal dalam sejarah negeri Kedah sebagai Raja Bersiong. Apabila Raja Bersiong turun dari takhta setelah ditentang kerana kezalimannya, puteranya ditabalkan sebagai Raja Phra Ong Mahapudisat. Raja ini digantikan oleh puteranya, Raja Phra Ong Mahawangsa yang kemudiannya menjadi raja Kedah yang pertama memeluk agama Islam.

Syeikh Abdullah Yamani (seorang pendakwah dari Negara arab yaman dikatakan orang pertama yg menyebarkan islam di kedah dan mengislamkan raja-raja melayu namanya diabadikan sebuah kawasan lapang yang di sebut padang tok syiekh gurun dekat dengan gunung jerai)menukarkan namanya kepada Sultan Muzaffar Syah (mengikut apa yang saya tahu Sultan Muzaffar Syah merupakan bapa kepada bangsa Melayu dimana perkataan melayu diambil dari perkataan arab dari perkataan ملىء wazan ملايو= ملايؤ= ملايء = مفاعل)dan ada pula yang menyatakan dari China.

Ada lagu yang berkaitan dengan kuala sala yang bermula dengan:
“tebang tebuk kuala sala, hujan di gunung mandi di kuala;, …… mati katun”.
tapi saya xmengingatinya.jika saya tahu saya akan pos kembali lagu tersebut.

Bertolak dari kota sarang semut terus menghala kearah barat laut akan jumpa kawasan perkampungan kampong pisang ,kawasan titi jemerlang dan lain-lain ada sejarah penah diceritakan juga bahawa tuk nuih (tok wan adik beradik jauh kata ibunda) penah tanam pokok mempelam yangmana akar menghala ke sungai sala dan pohonya ditanah.maka terhasillah buah yang sangat besar tidak pernah dijumpai sebelum ini di tanah melayu tersebarnya buah mempelam itu sehingga keseluruh pelusuk negeri dengan dua nama Pelam Sala dan Pelam tok nuih (yang asal bernama yunus) diperkatakan penduduk, ada juga yang mengatakan pelam ini benihnya asal dari India benihnya ditemui melalui sungai mungkin dari kapal pedagang atau dari India sendiri Wallahuaklam cerita ni asal dari Abang Aziz Ishak.

Lebih kurang 15 minit perjalanan meyusuri sebalah taman kuala sala , sekoah rendah sri mahawangsa paya kecil sebelah kiri pinggir jalan ,kilang padi dan masjid kuala sala jumpalah perkampungan nelayan perkampungan biasa, dipenuhi dengan bot-bot nelayan ada yang kata kampong yang tidak berubah dan dilihat seperti perkampungan cowboy itu suasana kedai-kedai yang tidak membawa berubahan yang banyak dari sebelumnya.dikampung inilah penulis dilahirkan dan dijaga oleh dua jasad yang amat menyayangi dalam amat menitik beratkan soal peri pentingnya ilmu agama , amal cara interaksi dgn masyarakat dan hidup toleransi yang tinggi bersama abg-abg dan kak-kak saudara mara sekeliling itulah kedua ibubapa Ishak bin Ahmad dan Habsah Saad Cinta Abadi bersemi dihati selamanya.

Kerendahan hati

tidak akan menjatuhkan

tawadhu’ terpuji menhias diri ,

sabar terhadap dugaan

hentahkan bila berakhirnya

kita manusia sentiasa diberi,

kesempurnaan rohani perlu dicari

sedaya mampu ruhi wal jasadi

iman dikawal pembawa syaksi

mengadap Allah maha tahu azali.


Suasana indah permai sejuk rasa dipagi hari dengan titisan embun. disapa beberapa ketika dengan bunyian bot-bot sebelum subuh,bunyi ombok memukul pantai,suara unggas yang mendamaikan anak-anak kecil kampung mandimanda ditepian muara,dinihari nelayan memunggah pukat di pengkalan dengan hasil tangkapan disusuli dengan berjalan-jalan santai petang ditepi sungai dan laut selat melaka menhirup suasana senja matahari terbenam biasa mengukirkan senyuman sesiapa saja yang menatapinya, Ni lah kampung asal saya,saya berbangga dengannya.Alhamdulillah ..Ya Allah Kau berikanlah kami hidayahmu dalam kehidupan kami,kau sinarilah hidup kami dengan mencintai ibubapa, ilmu dan ulama.Jadilah anak cucu kami dari golongan yang mentaati perintahmu Amin..

Pena
Muhammad Abdul Hadi Ishak
manthiqah8,19'imaroh,syaqqah31
Mahatta Toob El-ramly Medina nasr
Cairo egypt

1 ulasan:

  1. salam, kira kita ada kena mengena saudara gak la ... tok nuih tu ada kena ngan kita jugak

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails