Kesimpulan ulama muhaqqiqun kita menyatakan bahawa :
‘Akal kita merupakan asas kepada naqal’
; ini bermakna kita menegakkan naqal dari menggunakan asas akal, kerana jika kita amati dengan teliti maka akallah yang menyabitkan (menguatkan kepercayaan) kepada kita maka akan dua isu terbesar dalam agama ini…. !
Isu Pertama : isu kewujudan Allah subhanahu wa taala , ini kita katakan tak perlulah kita kemukakan dalil untuk menjelaskan sama ada dari wahyu ataupun naqal… kerana jika kita berhujjah dengan golongan maadi dan komunis tegar menceritakan tentang dalil naqli dan wahyu jika kita kata dengan membawa dalil Allah subhanahu wa taala berfirman dan Nabi sallallahu alaihi wasallam bersabda tidak boleh kerana mereka tidak mempercayai Allah subhanahu wa taala dan Nabi sallallahu alaihi wasallam ..
Sebab itu saya tegaskan disini ….
Tidak dapat tidak kita berbahas dengan mereka tentang isu ini dengan cara mendalami perbahasan dengan Akal, kita berikan kepada mereka dalil akan adanya Allah subhanahu wa taala dengan apa yang disokong sedia ada dalam Al-Quran sendiri,
kerana Al-Quran yang Mulia menyebutkan dalil-dalil Akal secara terang-terangan bagi menghadapi mereka dengan dalil wujudnya Allah subhanahu wa taala dalam perbincangannya mengenai golongan yang menyekutukan Allah subhanahu wa taala dan golongan yang tidak reti bersyukur ,
contohnya firman Allah subhanahu wa taala :
35. Apakah mereka diciptakan tanpa sesuatupun ataukah mereka yang menciptakan (diri mereka sendiri)?
36. Ataukah mereka Telah menciptakan langit dan bumi itu?; Sebenarnya mereka tidak meyakini (apa yang mereka katakan).
الطور 36-35
36. Ataukah mereka Telah menciptakan langit dan bumi itu?; Sebenarnya mereka tidak meyakini (apa yang mereka katakan).
الطور 36-35
maka isu melibatkan wujudnya Allah subhanahu wa taala ini merupakan isu akal.. dan boleh dikatakan sebagai isu fitrah dalam kehidupan manusia..
غريزة فطرية و ضرورة عقلية
yang dikatakan sebagai naluri fitrah dan penting pada akal yang mana setiap yang berakal tidak dapat tidak pasti menyelami liku-liku naluri yang ditiupi persoalan dan kefahaman untuk membentuk keimanan.
Kita tidak mampu untuk menafsirkan setiap benda dan apa yang berlaku dalam kehidupan kita sama ada benda baru (moden) dan perundangan yang mengawal .
Apa sahaja yang terlintas di benak pemikiran kita jadikannya hujjah sebagaimana yang berlaku di zaman Nabi Allah Ibarahim alaihissalam seperti yang diceritakan dalam Al-Quran ang mulia :
77. Kemudian tatkala dia melihat bulan terbit dia berkata: “Inilah Tuhanku”. Tetapi setelah bulan itu terbenam, dia berkata: “Sesungguhnya jika Tuhanku tidak diberikan petunjuk kepadaku, Pastilah Aku termasuk orang yang sesat.”
78. Kemudian tatkala ia melihat matahari terbit, dia berkata: “Inilah Tuhanku, Ini yang lebih besar”. Maka tatkala matahari itu terbenam, dia berkata: “Hai kaumku, Sesungguhnya Aku berlepas diri dari apa yang kamu persekutukan.
الأنعام 68-66
kita tidak katakan adanya Allah subhanahu wa taala sebagai pencipta menciptakan ciptaan dan mengatur segala urusan mentadbir undang-undang tertinggi kerana kita tidak tahu, dan sebab-sebab yang berlaku mesti ada pembuat , setiap pegerakkan mesti ada yang menggerakkan,
Sebagaimana perumpamaan yang dibicarakan oleh seorang arab badawi الأعرابdengan untanya dengan menyatakan :
العبرة تدل على البعير وأثر السير يدل على المسير ، فكيف بسماء ذات أبراج و أرض ذات فجاج و بحار ذات أمواج ؟
أ فلا يدل ذلك على العلى القدير
Kotoran unta menandakan mesti ada unta dan kesan tapak kaki menunjukkan mesti ada pejalan kaki, maka bagaimana dengan langit yang mempunyai bintang-bintang,bumi yang mempunyai tanah terbentang dan laut yang begelora apakah tidak menunjukkan kepada suatu kuasa yang tertinggi .أ فلا يدل ذلك على العلى القدير
Oleh kerana yang demikian kita katakana disini Wujudnya Allah subhanahu wa taala dalilnya adalah Akal…
Perubahan alam ini
kejadian yang berlaku
siang dan malam
peredaran cakrawala
hidupan sekecil-kecil hingga sebesar-besar
binatang dan tumbuh-tumbuhan
hutan gunung-ganang hinggalah lembah sahara berpasiran
sepanas-panas cuaca dan sesejuknya
banjir, kemarau, bencana dan nikmat
utara, selatan, timur dan barat
apa lagi yang kamu fikirkan
jika bukan bahawasanya
ini semua ada pengaturnya !!
didalam ilmuNYA
Maha Pencipta dan Maha Pengatur segala sesuatu
kejadian yang berlaku
siang dan malam
peredaran cakrawala
hidupan sekecil-kecil hingga sebesar-besar
binatang dan tumbuh-tumbuhan
hutan gunung-ganang hinggalah lembah sahara berpasiran
sepanas-panas cuaca dan sesejuknya
banjir, kemarau, bencana dan nikmat
utara, selatan, timur dan barat
apa lagi yang kamu fikirkan
jika bukan bahawasanya
ini semua ada pengaturnya !!
didalam ilmuNYA
Maha Pencipta dan Maha Pengatur segala sesuatu
Isu Kedua : Kenabian
Kemudian kita dapat lihat disana selepas dari isu penjelasan tentang tuhan yang bersifat kesempurnaan tuhan maha agung lagi maha tinggi yang menciptakan langit dan bumi, member rahmat kepada semua ciptaannya yang tidak pernah menciptakan sesuatu pun dengan sia-sia .. bahkan dialah yang mengutuskan rasul untuk memberi berita gembira dan peringatan pada manusia dari kalangan mereka..
Bagaimana kita nak mnyabitkan (mempercayai) wahyu dan realitinya dan wujudnya para rasul dan kita katakana pula : seorang lelaki ini ialah seorang rasul dan mendapat sokong dari Tuhan… ini merupakan isu Akal dan kita tidak boleh membenarkan wahyu dengan dirinya sendiri .. ini salah… dan kerana itulah tidak dapat tidak kita tegakkan dalil menyabitkan wahyu ini dengan akal.. maka thabitlah juga disana kenabian … risalah yang dibawa dan rasul-rasul yang telah diutus…
Bagaimana kita menyabitkannya?
Bagaimana kita menyabitkan kenabian Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam?
Kita thabitkannya dengan Akal..
Sebagaimana Ulama kita menyatakan :
دلائل المعجزة على صدق الرسول دلائل عقلية،
فالقران دلالته على محمد دلالة عقلية.
Dalil-dalil Mukjizat yang menunjukkan kebenaran Utusan Allah adalah dalil-dalil Akal,فالقران دلالته على محمد دلالة عقلية.
maka Al-Quranlah juga merupakan dalil kepada Muhammad sallallahu alaihi wasallam adalah dalil-dalil Akal.
Tenyata Mukjizat dan Al-Quran itu merupakan dalil Akal kepada kebenaran Rasulullah . Mukjizat yang diberikan Allah pada nabi dizamannya bagi meyakinkan Risalah yang dibawa, dan Al-Quranlah Mukjizat yang paling agung dari baginda dikaji isi kandungannya di semua bidang ilmu sehingga hari ini…
Adakah yang lain selengkap biodatanya
sejarah ditulis setiap zaman
tidak pernah berhenti
dan terus dikaji hidupnya hingga kini,
Risalah yang dibawanya dengan
suruhan pertama iaitu membaca
yang membuka seluas-luasnya ilmu
dari fizik kimia biologi matematik sains
sastera sejarah
dari apa yang telah ditemui dan akan ditemui
tidak sama sekali bercanggah
menandakan kesesuaiannya setiap zaman
dan dunia telah pun membuktikannya
bahawa risalah itu bukan dari kalam manusia
kalam yang luar biasa
bukan jangkauan Akal menghukumnya dengan mudah
kerana dia dari pencipta lebih agung dari Akal ciptaanNYA
sejarah ditulis setiap zaman
tidak pernah berhenti
dan terus dikaji hidupnya hingga kini,
Risalah yang dibawanya dengan
suruhan pertama iaitu membaca
yang membuka seluas-luasnya ilmu
dari fizik kimia biologi matematik sains
sastera sejarah
dari apa yang telah ditemui dan akan ditemui
tidak sama sekali bercanggah
menandakan kesesuaiannya setiap zaman
dan dunia telah pun membuktikannya
bahawa risalah itu bukan dari kalam manusia
kalam yang luar biasa
bukan jangkauan Akal menghukumnya dengan mudah
kerana dia dari pencipta lebih agung dari Akal ciptaanNYA
Inilah dua isu paling besar dibincangkan oleh golongan liberal ini terhadap agama Islam : Isu kewujudan Allah dan Isu Kenabian yang didatangkan dengan Akal yang mana Ulama kita menyatakan bahawa :
العقل أساس النقل
‘Akal merupakan asas kepada naqal’
catatan santai pentingMuhammad Abdul Hadi Ishak
manthiqah8,19'imaroh,syaqqah31
Mahatta Toob El-ramly Medina nasr
Cairo egypt nantikan selepas ini .. Al-quran Memuliakan Alkal
Tiada ulasan:
Catat Ulasan